Kaapstad tot Lesotho

21 december 2016 - Malealea, Lesotho

Op dit moment zitten we in de auto en rijden we  van Addo elephant in Zuid-Afrika naar Lesotho. Spotify reislijst aan en kilometers vreten staat vandaag op de planning. Een goed moment om terug te blikken op de afgelopen 3 weken.. Shit, wat is er al veel gebeurd!
Na een ontspannen vlucht komen we aan in Kaapstad. Het originele plan om met de bus naar Langebaan, onze eerste bestemming, te  gaan wordt meteen aan de kant geschoven. Oh ja, we zijn op reis, bijna niks gaat zoals je het van te voren plant. We huren een autootje en bij de sleuteloverdracht stapt Fred zoals gewoonlijk links in.. vol verbazing ziet hij geen stuur. De verhuurder zegt met een lach ‘ welcome in Africa, we drive at the left side of the road’ .. oké dan, daar gaan we, op naar Langebaan!
Stel je voor; je wordt wakker van de geur van vers gebakken brood. Je staat op vanuit een romantisch stapelbed (we moeten toch een beetje aan het budget denken) je loopt hard over het strand, neemt een douche en een heerlijk ontbijt met vers fruit staat elke ochtend voor je klaar.
Vervolgens is het wachten op de wind. Vanuit je zitzak zie je de vlag steeds strakker worden. Tijd om naar het strand te gaan. De dag besteden we op het water. Soms schrik je van een zeehond die langs je zwemt. Het is zo te gek om elke dag lekker bezig te zijn met wind, water en een zonnetje in je gezicht.
Langebaan is een klein relaxt dorpje waar mensen vooral komen om te kiten. Waarom wordt ons al snel duidelijk. Elke dag is er wind en er zijn 2 verschillende spots om te kiten. Main beach en Shark bay. Main beach is top maar Shark bay echt fantastisch. Alleen er naar toe rijden is al mooi. Over een dirth road met uitzicht over een baai met allemaal verschillende kleuren blauw en zandbanken. Vlak, ondiep en helder water maken dit tot een speelparadijs voor elke kiter.
Naast kiten heeft Langebaan nog een must do namelijk eten bij Die strandloper. Eten is te zacht uitgedrukt. Het is een belevenis! Een 10 gangen vismenu wordt op Afrikaanse wijze voor je klaargemaakt. Op het strand wakkeren verschillende vuurtjes met daarboven grote potten of een braairooster. Bestek is er niet en iedereen mag zijn eigen drinken mee nemen. Mosselen, gerookte sea angel, viscurry en kreeft maken deel uit van dit menu. Dan vergeten we nog het vers gebakken knoflookbrood waarvoor je gewaarschuwd wordt bij de ingang. Eet niet te veel brood, het is heerlijk maar vult snel.

Kaapstad is een bijzondere stad. Je bent in Afrika maar dit voelt niet zo. Hippe eettentjes, coffeeshops en vintage winkels laten je af en toe zelfs denken dat je in Amsterdam bent. De achtergrond van de Tafelberg en de mooie stranden doen dat weer snel vergeten. Het leuke van Kaapstad vonden wij de uitstapjes eromheen. Er zijn er een heleboel te doen. Wij zijn begonnen met het beklimmen van de Tafelberg. Je kunt deze via verschillende paden beklimmen. Waar wij achteraf hadden gekozen voor zeker niet de makkelijkste route. Skeleton George. Om een korte indruk te geven. Steile trappen, klimmen over rotsen van een uitgedroogte waterval, veel zweten maar met uiteindelijk prachtige uitzichten over de stad en de vallei en gelukkig een kabelbaan terug naar beneden.
Elke zondag in de zomer worden er concerten gehouden in de Botanic garden aan de voet van de Tafelberg. Klinkt goed, hier moeten we bij zijn dachten wij. Je neemt zelf eten, drinken en een kleedje mee en zoekt een plekje op het grasveld. Alleen het uitzicht en de relaxte sfeer maakte het al top. Welke band we precies hebben gezien, blijft voor nog een raadsel. Maar wat een leuke avond.
Naast hiken en muziek hebben we ook de hele kaap gereden. Je rijdt langs mooie stranden, uitzichten en  pinguïns.  Net toen Fred chagrijnig werd omdat hij honger kreeg, kwamen we uit bij een wegrestaurant compleet ingericht voor wielrenners met de lekkerste carrot cake ooit.
In Kaapstad hebben we kampeerspullen gekocht en ons kampeeravontuur kan beginnen. First stop; Stellenbosch. Na het opzetten van onze tent, blijkt dat als we diagonaal liggen, we ons precies kunnen strekken. Top, dat wordt lekker knus.
Stellenbosch hebben we verkent op een mountainbike. ’S Ochtends door natuurgebied Jonkershoek gecrosst (naja Fred en Tes er ergens achteraan) en ’s middags de wijnboeren langs voor een proeverijtje. De heuvels vol druiven en dan af en toe een enorm landhuis waar je  stopt voor een wijntje. Jullie snappen natuurlijk wel waarom wij vandaag voor de fiets kozen.

In Langebaan hadden we van iemand de tip gekregen  om in Witsand te gaan kiten. Het lag redelijk langs onze route, dus waarom niet. Witsand is een piepklein vissersdorp en lijkt in niemandsland te liggen. Geluk hebben hoort ook bij reizen en laten we dat vandaag hebben. Na een kort gesprek bij de kiteschool hebben we een slaapplek, een braai en de nieuwste kitespullen voor de hele dag liggen voor ons klaar. Blijkt dat Best (een kitemerk) een demodag houdt waarbij iedereen gratis de nieuwste kitespullen mag uitproberen. Blijkt ook nog dat wij de enige 2 zijn die hier gebruik van willen maken. Samen met Mike en Ian (de jongens van Best)) hebben we een te gekke dag op het water. Daarna een braai in een tuin met gezellige mensen en uitzicht over de hele baai. Hiervoor ga je echt op reis!

Via de Gardenroute belanden we op een hippie camping ‘Wild Spirits’ in de bossen bij Plettenberg. Je komt binnen in soort van boomhut die uitkijkt over een prachtige vallei. Overal waar je kijkt staan, liggen of hangen er mooie creaties van de vrijwilligers die hier werken. Je mag een eigen plekje  zoeken in het bos. Toppuntje van onze dagen op de camping was het eten van je zelf gemaakte maaltje, in een boomhut met als uitzicht een mooie zonsondergang. Vanaf deze camping hebben we een mooie hike gedaan. De hike brengt je via bergen door bos naar het strand, waar je via de salt river die uitmond in de zee weer terug loopt naar de camping. Vijf uur vol mooie uitzichten en spannende wandelpaden.
Na 2 dagen vonden we het getrommel op de bongo’s, the free hugs en het poepen op een bio wc (we besparen jullie de details, heeft iets weg van een dixie op een festivalterrein alleen dan zonder het chemische stofje dat de boel doet slinken) wel genoeg. We pakken onze spullen, op naar Addo Elephant park. De naam verklapt het al wij hebben olifanten gezien, en van dichtbij ook! Het leuke van dit park is dat je erin mag met je eigen auto. Wel met het risico dat een olifant op je auto gaat zitten. Tes en Fred the rangers zijn geboren. Met een map vol dierenplaatjes en een route gaan we het park in. Eerst zien we een olifant alleen en van ver af, later wandelen ze in groepen langzaam langs je auto. Belangrijk om te weten,  blijf stilstaan en verroer je niet dan gebeurt er niks. Wauw! Tes met de camera in aanslag  en Fred met toch wel samengeknepen billetjes achter het stuur. Naast olifanten waren er veel andere beesten in het park, waarvan the warpig (ook wel bekent als  Pumba uit the Lion King) onze favoriet was.
We zijn heel uit het park gekomen en de auto ook!
Het leuke aan reizen vinden we ook echt het ontmoeten van nieuwe mensen.
Hier een korte opsomming van mensen die onze avontuurtjes mede mogelijk hebben gemaakt.
-    Adam; Een echte mooiboy kiter uit Langebaan. Heeft ons geholpen met het vinden van onze kitespullen. ‘It’s all About Happines Bro’ al dus Adam.
-    Veronica; Een lief, slim en grappig meisje uit Mexico. Studeerde in Kaapstad en wist ons mee te nemen naar lekker eettentje in Kaapstad en tipte ons ‘Wild Spirits’.
-    Dennis; Nederlander die al 20 jaar woont in Zuid- Afrika. Heeft ons de eerste echte braai bezorgt en Biltong laten eten. Regelde een Zuid- Afrikaanse sim kaart voor ons en bied een slaapplek aan als we in Johannesburg zijn!
-    Wouter; Vriend van Lotte (vriendin van Tes) Woonde 7 jaar in Kaapstad en nam ons mee op een mooie hike. Wist veel te vertellen over de omgeving wat super leuk was om te horen.
-    Momma Bear (tenminste dat is hoe ze zich noemde na een glas Kokoswodka) bij wie we in de tuin mochten kamperen in Witsand.
-    Mike en Ian, de boys van de Best kites, die ons trakteerde op een fantastisch dagje kiten, mooie foto’s maakte en tips&tricks gaven voor het kiten.

Inmiddels zijn we aangekomen in mountain kingdom en Tes haar geboorteland Lesotho! Maar dat komt in het volgende verhaal!

Liefs, Fred&Tes

1. Anke Heinen:
    21 december 2016
    Heerlijk genoten van jullie verslag, veel plezier samen en heb het goed daar!
    groet, Anke en Jan
  2. Mette Visser:
    21 december 2016
    Fantastisch Teske!! Ik ga helemaal terug in de tijd dat ik zelf daar geweest ben. Wat een super leuk verslag! Veel plezier!
  3. René:
    21 december 2016
    Super om te lezen. Geniet van jullie verdere avonturen. Margit en ik zijn met onze eigen avonturen bezig in Tassie
  4. Josje:
    22 december 2016
    Fantastisch Fred en Tes!!! Klinkt echt te gek!! Leuk om wat van jullie te lezen! Hier niet veel anders...9 graden en regen..haha. Geniet ervan!!!
  5. Herman:
    22 december 2016
    Geweldig verslag! Doen jullie wel eens een dag helemaal niks? Wij wel, hoor. Geniet van alles!! Kijk uit naar je volgende verslag. Fijne feestdagen en een sportief 2017!
  6. Ewoud:
    22 december 2016
    Good busy guys and have fun!
  7. Marian:
    25 december 2016
    Leuke mensen ontmoeten
    Leuke mensen. Fijne kerst
  8. Jan:
    26 december 2016
    jaja... en Jan Jaap met een ouwe brommer door Vietnam.. verschil moet er zijn.
    Maar veel plezier en geniet ervan.
    Groet Ria en Jan
  9. Thomas:
    28 december 2016
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Geniet ervan en alvast de beste wensen voor 2017!!!
  10. Myriam:
    5 januari 2017
    Potverdikkie wat een mooi avontuur! Geniet samen!
  11. Jantien:
    6 januari 2017
    Nou ja, ik heb één troost: Mijn warm gerookte zalm zal niet meer zo interessant voor je zijn. Dus ik heb meer.
    Fantastisch jongens.